APLIKASI KOMPUTER - CARA PENGGUNAAN EXCEL

Assalamualaikum dan hai. Memandangkan saya mengikuti kursus Aplikasi Komputer pada semester 1 ini, saya ingin kongsikan cara penggunaan excel yang telah dipelajari dalam kelas. Di sini, saya akan kongsikan dua cara yang boleh dilakukan bagi memudahkan anda menggunakan excel.


SUM / TOTAL

Jika anda mahu mengira hasil tambah bagi setiap "column" atau "row":


  1.  Tekan pada mana-mana "cell" dan,
  2.  Tulis seperti ini " =SUM(column/row) "
  3.  Tekan butang "enter




MAX / HIGHEST VALUE

Jika anda mahu mencari nilai tertinggi:

  1. Tekan pada mana-mana "cell" dan,
  2. Tuliskan seperti ini " =MAX(column/row) "
  3. Tekan butang "enter"




MIN / LOWEST VALUE

Jika anda mahu mencari nilai terendah:

  1. Tekan pada mana-mana "cell" dan,
  2. Tuliskan seperti ini " =MIN(column/row) "
  3. Tekan butang "enter"




AVERAGE 

Jika anda mahu mencari nilai purata bagi mana-mana "column" atau "row":

  1. Tekan pada mana-mana "cell" dan,
  2. Tekan "fx" seperti yang ditunjukkan dalam gambar di bawah
  3. Cari formula yang anda inginkan seperti "AVERAGE" dan tekan
  4. Pilih mana-mana column atau row yang anda ingin cari nilai puratanya
  5. Tekan butang "enter"





Sekian sahaja untuk post kali ini. Terima kasih kepada sesiapa yang sudi membaca dan semoga post kali ini memberi manfaat serta dapat mempermudahkan anda semua dalam menggunakan excel. :)

Share This Article:

CONVERSATION

0 comments :

Post a Comment